4 bullsh@t a túlsúlyról

158 cm vagyok és 2 évvel ezelőtt majdnem 100 kg-t mutatott a mérleg.
Én voltam ott. Tudom milyen.
Kiborító lelkileg: szégyen, gátlások, sérülések, könnyek. Kimerítő testileg: nincs energia, fertőzések a lógó bőr alatt, fájnak az ízületek.
Amikor duci szépségversenyről, kórosan elhízott egészségügy miniszterről és a domborulataira büszke, szánalmasan öltözött nőkről olvasok, akkor egyszerre vagyok mérges, és nagyon szomorú.
Mert én voltam ott, tudom milyen.




Kövérség bullsh@t #1: Nem tehetek róla, ez genetika!
Az igazán súlyos genetikai betegségek között van olyan, ami leadhatatlan túlsúllyal jár, de ez igen elenyésző hányadát érinti az emberiségnek. A túlsúlyos emberek nem ezek közé tartoznak.
Apai ágon 4. generációs várományosa vagyon a felnőttkori diabétesznek, anyai ágon csak a 3. A felmenőimnek és a testvéreimnek is szinte kivétel nélkül gondjai voltak/vannak a súlyával. Mondhatjuk, hogy genetikailag enyhén terhelt vagyok? Igen, benne van a génjeimben, hogy ha vizet iszom, akkor is hízok, és benne van a génjeimben a cukor anyagcsere bajra való hajlam. Sajnos a gyerekeimnek is továbbadtam, erről nem tehetek én sem, és ők sem. A hajlam viszont nem megváltozhatatlan végítélet, hanem egy olyan batyu, amit fel kell fedezni, és okosan kell vele élni. Értsd: helyesen élni, olyan életmódot választani, amiben a kilók kordában tarthatók.
A kövérség elsősorban a helytelen életmód miatt alakul ki, nem a genetika egyedül a ludas.

Kövérség bullsh@t #2: Légy büszke a domborulataidra!
Istenem, hányszor olvastam/hallottam én ezt! A tükörbe nézve viszont nem találtam magamon sehol domborulatot. Láttam viszont kötény hasat (rossz hír: ha lefogysz, ez emlékbe megmarad), recegős és keményebb hájakat, hurkákat és striákat. A domborulat a derék és a csípő különbözete, mellek, amiket éles körvonalak különítenek el a test egyéb részeitől... ilyen nagyon kevés kövér nőnek van.
De tényleg!
Ha genetika és nem tehetek róla, akkor nem tettem érte semmit, kaptam, mégis mire legyek büszke?!
Ha nem genetika, hanem én ettem és ültem magam ekkorára, arra tényleg büszkének kellene lennem?!

Kövérség bullsh@t #3: Fogadd el magad, így vagy szép!
Na, ez meg a másik! Elfogadni nem azt jelenti, hogy hátradőlök, és az #1 pontot jelmondatommá téve belesüppedek abba, hogy ez már csak így van. Nem azt jelenti, hogy addig kell erőlködnöm, amíg a testsúlyomat és az azzal járó tünetegyüttest pozitívan, ajándékként tudom értékelni. Ez hazugság. Túlsúlyosnak lenni nem jó.
Igen a szépség nem kiló függő, kisugárzás, mosoly, harmónia. Vannak szép kövér emberek,  kevesen, és ideális testsúllyal is szépek lennének.
Igen, reálisan kell látni, hogy mekkora a probléma... szó szerint. Bele kell nézni a tükörbe, és meg kell barátkozni azzal, hogy 36 évesen 95 kg vagyok, és ha megfeszülök, akkor sem megy le rólam egy deka sem. (mert nem a súlyom volt a fő probléma, az csak egy tünet) Néztem a mérleget, és beleégett az agyamba a 95-ös szám. Ez tényleg a valóság, és idáig jutottam.Szépnek éreztem magam? Kicsoda?! Nem, a legkevésbé sem! Ráadásul annyira berögzült az akkori testképem, hogy 25 kg-val kevesebben sem látom mindig a különbséget az akkori és a mostani önmagam között. A 48-as helyett már a 42-es méret volt jó rám, de nem mertem megvenni, pedig felpróbáltam...


Kövérség bullsh@t #4: Egészséges vagyok, minek lefogyni?!
Azt kell, hogy mondjam, nem hiszem. Lehet, hogy a legtöbb laborleleted határértéken belül van, vagy az orvosod csak legyint a kicsit kilógó értékekre. De vajon ideálisak azok az értékek, vagy csak nem kórosak?! Segítek: tuti nem ideálisak.
A túlsúllyal automatikusan borul a hormonháztartás: szőrök nőnek ott, ahol nem kellene, a haj egyre pocsékabb minőségű és hullik, a bőr megereszkedik, a cukor anyagcsere kakukk, a nemi hormonok szanaszét szaladnak, mint egy megriadt ménes. Nehéz felcaplatni a lépcsőn, kirándulni nem megyek, mert úgyse bírnám, a talpamon a túlterhelés miatt vállalhatatlan szaruréteg nőtt. Az ereim egyre pocsékabb állapotban, itt-ott-amott seprű vénák, visszerek. Folytassam még?! Lehet ezekre a tünetekre nem figyelni, de nem érdemes hanyagolni.
A túlsúly és a kövérség nem esztétikai kérdés, hanem egészségügyi probléma. Egy csomó betegség melegágya, mert a túlterhelés miatt előjöhet: vérnyomás gondok, diabétesz, stb; de már az elejétől kezdve magában hordozza a betegséget.

Használd ezt a kalkulátort, hogy lásd van-e baj, és mekkora: http://azendietam.hu/felnottek_dietaja/orvosi-hatter/orvosi-hatter/ (nem szponzorált)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések