Ajajaj, nagy a baj, kapcsolom az Úristent!


Baj van. És nagy. Eddig is tudtuk, de nem vettük komolyan. Talán most sem vesszük elég komolyan. A legfrisebb ENSZ jelentés szerint 12 évünk van arra, hogy radikális változtatásokkal megállítsuk a bolygó pusztulását. Olvastad már te is mindenhol.
Szeretünk egymásra mutogatni. Az egyik szerint a húsfogyasztás minden rossz okozója, a másik szerint a nehézipar, a harmadik szerint a távolsági szállítmányozás.
Szerintem az ember, úgy alles zusamen a baj okozója. Onnantól kezdve, hogy reggel kinyitja a szemét, odáig, hogy este elalszik, terheli a környezetet. Nem lehet egy-egy dolgot kiragadni, hogy emiatt vagy amiatt van baj, a modern életmód a baj. Önmagában.
A teremtéskor kapott parancsot, hogy "uralkodjunk" a földön és az azon élőkön pöttyöt félreértve kizsákmányoló zsarnokokká lettünk.

Felismerve a felelősségemet, én az alábbi dolgokon fogok változtatni:

1. Szemét csökkentése
Hétről hétre kifolyik a szemét a kukából. Amit lehet, szelektíven gyűjtünk, de mégis rengeteg szemetet termelünk. Ebben a kérdésben azt hiszem, hogy a legnagyobb szeméttermelő az élelmiszerek, egyebek csomagolása. Vásárláskor saját, többször használatos tárolókba kérhetjünk a cuccokat, így nem kell megvenni az előre csomagoltakat egy csomó mindenből.

2. Saját zacskókat varrok
Elég rég óta szombatonként a piacon vesszük meg a tojást, kolbászt, húst és a zöldségeket. Eddig mindig elfogadtuk a nejlon zacskót, de már nem fogjuk. Kaphatók készen is vászon zsákok, viaszos vásznak erre a célra, de ha van otthon egy rossz lepedő, akkor abból pont kijön annyi zsák, amennyi kell. Történetesen van. Csak egyenes vonalban kell varrni, menni fog!

3. Nagyüzemi hús ÉS zöldség mellőzése
Na, én nem vagyok egy harcos amazon, de ezt a "húsevés teszi tönkre a bolygót" maszlagot már nem bírom lenyelni. Minden, amit ipari mennyiségben állítanak elő, terheli a Földet. Pont.
Amit tehát megkapunk a piacon, azt megesszük, amit csak a szupermarketben, azt inkább nem vesszük meg. Nehéz lesz, mert hiszen mennyivel olcsóbb, könnyebben elérhető, stb, de hát pont ez a gond. Lehet, hogy még fogyni is fogunk ;)

4. No fast fashion
A megintcsak nagyüzemi textilipar rengeteg vizet pazarol, és rengeteg vegyi anyagot használ. Nem jó! Ezért inkább turiba megyünk. Ez nem lesz annyira nehéz, mert évek óta megyünk hébe-hóba, de most ez lesz az elsődleges uticél, ha ruha kell. A fehérneműt azért nem merem bevállalni, nekem az már túl hardcore.

5. Játékok, ajándékok
Ezen sokat gondolkodtam. A játékaink nagy részét örököltük, és ez inkább pozitív érzéseket kelt bennem, mint negatívat. Viszont ha arra gondolok, hogy Nóri szülinapjára egy használt játékot veszek (kell neki egy kopaszbaba!), akkor az már fura. Aztán belegondoltam, hogy vajon a gyereket mennyire érdekli, hogy új-e az a baba? Hát, semennyire. Szóval, a gyerekek használt játékot, vadiúj élményeket kapnak, a többiek meg kézzel készült dolgokat. És így szeretjük majd egymást karácsonykor.

6. Nincs Aliexpress
Nem azért, mert utálom a kínai dolgokat. Nagyon sok cuccot rendeltem onnan, pelusokat, telefon tartozékokat, ékszereket. A minőségükkel semmi baj. Az áraik veretetlenek. A távolsággal és a gyártási körülményekkel már több a gond. Sokkal drágábban veszek inkább kevesebb dolgot (úgyis elborít mindent a sok cucc és az ezzel járó stressz.), ami kevesebbet utazik, és legalább sejtésem van róla, hogy fair körülmények között készül. Le is töröltem az appot a telefonomról.

7. Nincs műanyag palack
Ebből is elég kevés van általában, de ez a vállalás engem érint nagyon érzékenyen. Szeretem az ízesített ásványvizeket. Főleg a Vöslauert. De hát műanyagba teszik, még ha bpa mentesbe is... Nem iszok ilyeneket. Miért csak az alkoholt csomagolják üvegbe? Más ital nem érdemli ezt?

8. Hajfestés
Az előző posztban írtam, hogy mit tervezek a fejemmel. Még mindig kitartok mellette. A hajfestés egy részről csúnyán beavatkozik a szervezet működésébe, másrészről rengeteg szemét. Én olyanokat használtam, amiben van felvivő flakon, ebben tehát volt egy műanyag flakon, egy nejlon/gumi kesztyű, egy fém tubus, egy nejlon tasak vagy kis műanyag tubus, hatalmas lepedő használati utasítás és egy papír doboz. A papíron és a flakonokon kívül minden a kommunálisba kellett, hogy menjen.

9. Saját kozmetikumok-újra
Kicsit leültem ezzel a témával kapcsolatban, mert megint nagyon terhes és gyerekágyas voltam. Aztán körülnéztem a fürdőszobában, és pfuj-pfuj-pfuj, tele minden bolti cuccokkal, már az utolsó darab saját szappant is elhasználtuk, az is bolti! Alapanyagom még van szerintem mindenhez, a receptjeim is lefedik a teljes háztartásban használt szereinket, már csak idő kellene, amikor ez a két gyönyörűség egyszerre hagy békén pár órára. :)

10. Nem lesz jogsim
Igen, tudom, hogy az autók a CO kibocsátás csak 40%-áért felenek, de ez is baromi sok. Azt is tudom, hogy tömegközlekedve a 15 perces út 40+ perc, és kézben kell vinnem mindent. Nagyon hozzá vagyok szokva a kocsihoz. Gyors és kényelmes. Ha élet-halál kérdése, el tudok vezetni egy autót- kösz Apa!- de nem akarom, hogy életvitel szerűen az enyém legyen.
Egyrészt áldozat lesz a jogsi hiány, mert elvesztem a kényelmet, másrészt áldás lesz. Áldás, mert időt nyerek magamnak a gyerekeimmel, vagy csak úgy egyedül; újra élmény lehet az utazás maga. Ráadásul spórolok 200 000 Ft-ot, ami amúgy meg nincs is :D

Kedves Pajtások, mi lesz a ti 10 pontotok? Nem atomfizika vagy agysebészet. Nézz körül az életeben, hol termeled a legtöbb csunyaságot?
Vállaljunk együtt valamit, amin változtatunk, hadd nyaraljanak az unokáink is a Balatonnál!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések